Miquel de Moragas i Spà i Maria Corominas, ponents de la sessió inaugural del Segon Congrés Internacional de Recerca en Comunicació (SCC-IEC)

Els dos investigadors de l’InCom-UAB i expresidents de la Societat Catalana de Comunicació, filial del Institut d’Estudis Catalans, van participar en la sessió de debat sobre què s’ha fet i què queda per fer en l’àmbit de la recerca en comunicació, que es va celebrar el divendres 28 de juny, a la seu de l’Institut d’Estudis Catalans, a Barcelona

Bellaterra / Barcelona, 03-07-2019. Els investigadors de l’InCom-UAB i professors del Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura (UAB), Miquel de Moragas i Spà i Maria Corominas, van ser invitats per la Societat Catalana de Comunicació, filial de l’Institut d’Estudis Catalans, com a ponents de la sessió inaugural del Segon Congrés Internacional de Recerca en Comunicació, que es va celebrar el divendres 28 de juny, a la seu de l’Institut d’Estudis Catalans, a Barcelona, i va acollir un centenar d’investigadors i professionals de l’àmbit de la comunicació social.

La sessió, titulada “Estat de la recerca en comunicació. Què s’ha fet i què queda per fer?”, fou moderada pel president de la Societat Catalana de Comunicació Sergi Cortiñas, i va comptar, a més de Miquel de Moragas i Spà i Maria Corominas, amb Jordi Berrio, Josep Gifreu. Jaume Guillamet i Maria José Recoder. Josep Maria Casasús, que també havia estat invitat, va fer arribar les seves aportacions per escrit, que foren llegides pel moderador.

Durant la sessió Maria Corominas va destacar el punt d’inflexió que va suposar la celebració del congrés de la International Association for Media and Communication Research (IAMCR), a Barcelona, el 1988, i posteriorment el 2002. Aquests dos esdeveniments van permetre posar la recerca en comunicació de Catalunya al mapa internacional. Corominas també va destacar que “la recerca que es fa no sempre és adequadament valorada pels mecanismes científics internacionals”.

Per la seva banda, Miquel de Moragas i Spà va recordar que amb la posada en marxa de la Facultat de Ciències de la Informació de la UAB l’any 1971, estava tot per fer. Va elogiar que es disposi d’infraestructures que s’han pogut consolidar, com la Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General de la UAB, un referent europeu per la qualitat del seu fons documental i va diagnosticar que “el problema actual és que hi ha un filtre molt inadequat de la promoció del personal docent i investigador universitari”. En aquest sentit, Moragas i Spà va reclamar “responsabilitat i habilitat als investigadors sèniors per corregir, amb urgència, la promoció de la projecció científica actual”.

Paral·lelament al aquesta sessió inaugural, el Segon Congrés Internacional de Comunicació de la Societat Catalana de Comunicació també va acollir un total de 44 ponències de 75 autors, procedents de Catalunya, Espanya, Argentina, Mèxic i Xile. L’InCom-UAB també hi va ser present a través de la investigadora Marta Civil i Serra, vicepresidenta de la societat científica i del comitè organitzador del congrés.

Fotografia (d'esquerra a dreta): Jordi Berrio, Maria Corominas, Sergi Cortiñas, Miquel de Moragas i Spà, Josep Gifreu, Jaume Guillamet i Maria José Recoder (copyright: IEC)

Societat Catalana de Comunicació, filial de l’Institut d’Estudis Catalans

Comunicació i LGTBI, nova línia d’investigació
L’InCom-UAB incorpora una nova línia d’investigació, "Comunicació i LGTBI" , coordinada per Amparo Huertas Bailén. Des de fa més de tres anys estem treballant en ella i ha arribat el moment de fer-ho visible.
Un projecte de cooperació de la Càtedra Unesco de Comunicació (InCom-UAB) rep finançament de la Fundació Autònoma Solidària
L’ajut permetrà a la Càtedra seguir contribuint al desenvolupament de l'ensenyament superior i la docència, la recerca i la formació de professorat doctor a l’Escola Superior de Jornalismo de Maputo, a Moçambic. Les responsables de la iniciativa són les investigadores María Dolores Montero i Maria Corominas
L’InCom-UAB col·labora amb la XVI Mostra de Cinema Espiritual de Catalunya
La Direcció General d’Afers Religiosos, del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya, invita de nou el nostre centre d’investigació a participar en la programació de la Mostra de Cinema Espiritual de Catalunya