La comunicación viva. Reflexiones desde y para las ciencias sociales, nou eBook de l’InCom-UAB Publicacions

Vivian Romeu és l’autora de La comunicación viva. Reflexiones desde y para las ciencias sociales, nou eBook publicat per l’InCom-UAB Publicaciones. Vivian Romeu és doctora en comunicació por la Universidad de La Habana (Cuba). Actualment és professora i investigadora de la Universidad Autónoma de la Ciudad de México. S’ha especialitzat en art, teories de la comunicació, interculturalitat, estètica de la recepció, semiòtica i anàlisi del discurs

Bellaterra, 07-01-2020. L’Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (InCom-UAB) ha publicat, el mes de desembre passat, el nou eBook La comunicación viva. Reflexiones desde y para las ciencias sociales, de Vivian Romeu. Es tracta del volum 19 de la col·lecció InCom-UAB Publicacions, que dirigeix l’investigador del InCom-UAB y professor titular del Departament de Comunicació Audiovisual y Publicitat (UAB), José Luis Terrón.

Per a Vivian Romeu, com podem llegir a la Introducció d’aquesta obra, “el propòsit d’aquest text és contribuir al debat epistèmic-metodològic sobre la manera en què l’estudi del que és comunicatiu pot aportar llum a la comprensió de la realitat social, en el benentès que allò comunicatiu constitueix l’acció social”.

El llibre s’organitza en tres capítols. En el primer es busca posicionar una concepció de ciència i en particular de ciència social, des de la lògica del descobriment i no des de la reproducció del coneixement científic, que és la que creem que nia majoritàriament avui en la investigació social. A partir d’això, es privilegia una reflexió a l’entorn del que Zemelman anomena un pensar epistèmic-metodològic com a pensar científic pròpiament dit, que intenta derivar en algunes reflexions puntuals sobre el quefer investigador en les ciències socials, sobretot a nivell del plantejament de la recerca.

En un segon capítol, i estretament vinculat amb l’anterior, Vivian Romeu abona una conceptualització sobre la realitat social des dels postulats de l’epistemologia crítica zemelmaniana, on el paper mediador dels significats adquireix una rellevància cabdal com a combustible que permet comprendre l’acció humana individual i social. A partir de recuperar el rol que tenen els significats en la proposta epistemològica i metodològica d’Hugo Zemelman es podrà anar teixint epistemològicament la manera en què el que és comunicatiu participa en la construcció de l’acció social.

Finalment, en el capítol tercer i últim, busca desgranar algunes reflexions que aconsegueixen contribuir a afirmar al comunicatiu com a acció social, intentant demostrar metodològicament com a través de la comunicació es configura la realitat social històricament objectivada.

Vivian Romeu és coeditora juntament amb Marta Rizo de Comunicación, cultura y violencia, títol número 3 de l’InCom-UAB Publicacions (2013). El proper eBook de la col·lecció està editat per Mohammed ElHajji, Denise Cogo i Amparo Huertas, porta per títol Migrações transnacionais, interculturalidade, políticas e comunicação, i sortirà al públic a principis de 2020.

ROMEU, Vivian (2019): La comunicación viva. Reflexiones desde y para las ciencias sociales [En línia]. Bellaterra: Institut de la Comunicació, Universitat Autònoma de Barcelona. Col·lecció InCom-UAB Publicacions, núm. 19. ISBN: 978-84-120344-5-5

Wisem Mahi, de la universitat pública algeriana de Tlemcen, inicia una estada de recerca al nostre centre
Wisem Mahi està realitzant la seva tesi doctoral sobre el tractament de la premsa espanyola del procés català. Gràcies a una ajuda del Ministeri d’Educació i Investigació Científica de la República Algeriana Democràtica i Popular, realitzarà una estada al nostre centre de set mesos de durada
Amparo Huertas Bailén, ponent invitada a la Conferència Amics UAB sobre igualtat LGTBI, a la Biblioteca de Rubí, el 22 de gener
Es tracta d’una activitat organitzada per l’associació Amics UAB, l’Ajuntament de Rubí i la Biblioteca municipal de Rubí. Forma part del cicle de conferències “Universitat Opina”, amb l’objectiu de “donar a conèixer l’opinió de la comunitat universitària catalana sobre qüestions que afecten la vida dels ciutadans”
Carme Ferré Pavia i Anna Nogué Regàs publiquen una segona edició, revisada, del Llibre d’estil de l’ACN
La primera edició es va publicar l’any 2010 a l’Editorial UOC. Aquesta segona edició, a càrrec de l’editorial Saldonar, ha suposat una revisió acurada, per adaptar-se a les necessitats més recents, fruit de l’evolució de l’exercici periodístic a l’Agència Catalana de Notícies (ACN), una agència pública que treballa amb continguts escrits, audiovisuals i multimèdia
L’InCom-UAB us desitja bones festes i un any 2020 ple d’il·lusions
L’InCom-UAB us desitja bones festes i un any 2020 ple d’il·lusions.
El InCom-UAB os desea felices fiestas y un año 2020 lleno de ilusiones.
O InCom-UAB deseja-lhes felizes festas e um ano 2020 chieo de ilusões.
InCom-UAB wishes you Season's greetings and a new year 2020 full of illusions.
@incomuab